Jakie są rodzaje opon do wózków widłowych?
W wózkach widłowych stosuje się następujące rodzaje ogumienia:
- opony pneumatyczne diagonalne
- opony pneumatyczne radialne
- opony superelastyczne (pełne)
- opaski superelastyczne
- koła
Jakiego koloru mogą być opony do wózków widłowych?
Opony do wózków widłowych może występować w wersji czarnej lub w wersji niebrudzącej ( białej, szarej, zielonej).
Czym charakteryzują się opony pneumatyczne do wózków widłowych?
W wózkach widłowych mogą występować opony pneumatyczne diagonalne i radialne. Opony pneumatyczne montuje się na felgę z użyciem dętki oraz ochraniacza.
w przypadku stosowania w wózkach opon pneumatycznych ważne jest zachowanie odpowiedniego ciśnienia zalecanego przez producenta opon.
W wózkach można zastosować dwa rodzaje opon pneumatycznych diagonalne oraz radialne.
Opony pneumatyczne diagonale cechują się dobrą stabilnością, dobrą trakcją oraz odpornością na uszkodzenia ściany bocznej. Opony radialne to wysoki komfort jazdy, niskie opory toczenia, duża żywotność oraz bardzo dobra trakcja.
23x9-10 oznaczenie opony diagonalnej
23x9 R10 oznaczenie opony radialnej
Opony superelastyczne, pełne do wózków widłowych:
W przypadku, gdy opony pneumatyczne są często narażone na przebicia, można zastosować opony superelastyczne.
Opony pneumatyczne i superelastyczne można montować na tej samej feldze.
Ze względu na konstrukcję opon superelastycznych, opony te są odporne na przebicia.
Stosując takie rozwiązanie w wózku, nalezy pamietać o mniejszej amortyzacji i konieczności wymiany takich opon na specjalistycznych prasach hydraulicznych.
Opony pneumatyczne montujemy zawsze z użyciem pierścieni bocznych zabezpieczających, chyba że felga jest skręcana. Opony superelastyczne montujemy z bocznymi pierścieniami ( opony w wersji standard) lub bez użycia pierścieni.
W drugim przypadku, montując oponę na feldze skręcanej (wersja opony standard) lub montując na feldze jednoczęsciowej (wersja opony sit, tzw. szybki montaż).
Opaski do wózków widłowych.
Opaski wykonane są z pełnej mieszanki gumowej osadzonej na stalowej opasce lub z oplotem stalowym znajdującym się wewnątrz opaski.
Opaski zapewniają wysoką stabilność wózka, są odporne na przebicia, zapewniają większą nośność przy mniejszych rozmiarach.
Opaski montuje się przy użyciu specjalistycznych pras hydraulicznych.
Opona pneumatyczna czy superelastyczna do wózka widłowego?
Wielu użytkowników wózków widłowych musi dokonać wyboru, jaki rodzaj opon do wózka widłowego mogą zastosować.
Najczęściej wybierają pomiędzy oponą pneumatyczną a oponą superelastyczną ze względu na częste przebicia opon pneumatycznych podczas pracy.
Opony superelastyczne (pełne), czyli wykonane całościowo z mieszanek gumowych są doskonałym rozwiązaniem, gdy opona jest narażona na częste przebicia.
W przypadku opon superelastycznych nie ma możliwości jej przebicia co eliminuje przestoje związane z naprawą czy wymiana.
Należy jednak pamiętać o dwóch rzeczach stosując opony superelastyczne:
1. Wymiana, czyli montaż i demontaż takiej opony odbywa się na specjalistycznej prasie hydraulicznej. Tradycyjne warsztaty wymiany opon nie posiadają takiego sprzetu. jeżeli firma zajmująca się wymianą opon do wózków widłowych znajduje się w bliskiej odległości można zawieźć kompletne koło w celu wymiany. Druga możliwość to przyjazd serwisu opon do wózków bezpośrednio do klienta ze specjalistyczną mobilną prasą hydrauliczną. Takie rozważenie skraca czas postoju wózka i jest wygodne dla firm, które nie posiadają personelu i narzędzi do montażu i demontażu kół.
Dokładny sposób montażu i demontażu opon do wózka na specjalistycznej prasie hydraulicznej mogą Państwo obejrzeć filmie zamieszczonym poniżej:
2. Opony superelastyczne cechują się gorszą amortyzacją w porównaniu do opon pneumatycznych. Nie będą one dobrym rozwiązaniem przy pracy na nierównym podłożu gdy transportowane są ładunki mogące łatwo ulec uszkodzeniu np. płyny w butelkach, kruche materiały budowlane.
Znaczenie ciśnienia w oponach pneumatycznych do wózków widłowych.
Bardzo ważną kwestią podczas stosowania opon pneumatycznych w wózku widłowym jest zastosowanie zalecanego przez producenta ciśnienia.
Bardzo często jako firma z branży wózków widłowych spotykamy się z uszkodzeniami opon pneumatycznych spowodowanymi pracą na zbyt niskim ciśnieniu.
Wielu użytkowników wózków widłowych nie sprawdza, jakie jest zalecane ciśnienie lub z premedytacją stosują niższe ciśnienie, aby zwiększyć komfort pracy wózkiem.
Użytkownik powinien w momencie zakupu sprawdzić jakie ciśnienie zaleca producent danej marki opony dla danego rozmiaru.
Co wpływa na zużycie opon w wózkach widłowych?
Zużywanie się opon, zamontowanych na wózkach widłowych, zależy od bardzo wielu czynników.
- Jakość opon
- Miejsce pracy wózka widłowego
- Sposób jazdy wózkiem przez operatora
- Stan nawierzchni, na której pracują opony
- Temperatury otoczenia
- Intensywność pracy wózkiem widłowym
Jakość opon do wózków widłowych: jakość opon do wózków widłowych zależy w dużej mierze od jakości mieszanki użytej do produkcji opon.
Miejsce pracy wózka: Czy praca wózkiem widłowym będzie się odbywała na zewnątrz, czy wewnątrz budynków.
Sposób jazdy operatora: Bardzo ważny czynnik wpływający na zużycie opon. Gdy operator jeździ wózkiem widłowym bardzo agresywnie, pokonując nierówności czy zakręty w bardzo dynamiczny sposób, nieostrożnie, gwałtownie hamując - opony będą się zużywały bardziej. Odpowiedni sposób jazdy widlakiem, jest niezbędny, aby zapobiec zużyciu opon.
Stan nawierzchni, na której pracują wózki: Czy będzie to gładka nawierzchnia, kostka brukowa, nierówne powierzchnie, teren z odpadami poprodukcyjnymi ? Należy pamiętać, że na niektórych nawierzchniach ( posadzkach magazynowych) opony podczas pracy ulegają dużemu rozgrzaniu. Dlatego warto, aby były wyprodukowane z mieszanki, która pozwala na odprowadzenie nagromadzonego ciepła, przez co nie będą się szybko zużywać.
Temperatura otoczenia: Duży wpływ na zużycie opon do wózków widłowych ma temperatura pracy. Inaczej ta sama opona, będzie się zużywać pracując wewnątrz magazynu, inaczej na zewnątrz a inaczej np. w chłodni. Ważne, aby przy zakupie opon poinformować sprzedawcę, aby odpowiednio dobrał producenta, do zapotrzebowania.
Intensywność pracy wózkiem widłowym: praca kilka godzin dziennie wózkiem a praca na 3 zmiany, będzie zupełnie w inny sposób wpływać na zużycie się opon w wózkach widłowych
Kiedy jak najszybciej trzeba wymienić oponę w wózku widłowym?
- rozwarstwianie się bieżnika opony
- uszkodzenia boków opony
- widoczność drutów w oponie pełnej
- widoczne płótna w oponie pneumatycznej
- wybrzuszenia na boku opony pneumatycznej do wózka widłowego