Opony niebrudzące do wózków widłowych. Jakie wybrać?

 

Opony w wózkach widłowych to elementy, które zapewniają stabilną styczność całej konstrukcji z danym podłożem. Warto więc dbać nie tylko o ich odpowiedni stan, ale także rodzaj opon dostosowany do terenu, po którym będzie przemieszczał się dany widlak. Na koła wózków widłowych przekazywany jest ciężar jego całkowitej masy, a także dodatkowych materiałów, stanowiących dodatkowe obciążenie.

Opony wspomagają ponadto to amortyzację wózka widłowego, dlatego dobierając złe opony, możemy narazić się na wyższe zużycie paliwa, ale również na niebezpieczeństwo związane ze zniszczeniem przewożonych ładunków i zniszczeniem elementów konstrukcyjnych wózka, ze względu na duże wstrząsy podczas pracy widlakiem.

 

Jakie opony wybrać do wózka widłowego?

Wybór ogumienia do wózka widłowego powinien być uzależniony przede wszystkim od terenu, po którym będzie poruszał się wózek widłowy i wymagań wziąznych z przepisami.

Oprócz tego pod uwagę należy wziąć także intensywność pracy wózka oraz rodzaj i ciężar przewożonych materiałów. Znajomość poszczególnych parametrów oraz dostosowanie się do wskazówek może przedłużyć czas ich eksploatacji, a także zwiększyć efektywność pracy. Wymienić można zasadniczo 2 główne typy opon, jakie zastosować można w przypadku wózków widłowych. 

 

Opony pneumatyczne do wózków widłowych ( radialne i diagonalne )

Jest to rodzaj ogumienia, który pompowany jest wewnątrz powietrzem. Daje to ogromny komfort w zakresie ich montażu, a także zwiększa właściwości amortyzujące opony. Wózki widłowe na oponach dętkowych mogą poruszać się po bardzo zróżnicowanym terenie i to z zachowaniem stosunkowo dużej prędkości przemieszczania się po nawierzchni. Główną zaletą opon pneumatycznych jest cena, gdyż opony pneumatyczne są znacznie tańsze, niż inne warianty.

Niestety są one jednocześnie bardziej podatne na wszelkie uszkodzenia, dlatego warto kontrolować ich stan, gdyż wszelkie niedopatrzenia mogą poskutkować uszkodzeniem opon, natomiast w przypadku zastosowania opon diagonalnych może dojść do uszkodzenia wózka widłowego. 

 

opona pneumatyczna do wózka widłowego budowa

foto: budowa opony pneumatycznej do wózka widłowego

 

Opony pneumatyczne do widlaków można podzielić na diagonalne i radialne. Opony pneumatyczne diagonalne uzbrojone są w standardową dętkę i ochraniacz. Wybierane są najczęściej ze względu na niską cenę oraz stosunkowo dobre właściwości jezdne. Oprócz tego do zalet opon tego typu zaliczyć można wysoką stabilność konstrukcji w trakcie podnoszenia materiałów. Wadą opon diagonalnych jest stosunkowo szybki proces zużywania się bieżnika, gdyż w trakcie wykonywania manewrów widlakiem mogą się szybciej przegrzewać. Opony pneumatyczne radialne mają kord z opasaniem, co wzmacnia część czołową opony. Po bokach zachowana jest miękkość gumy. W przypadku tych opon cena jest nieco wyższa, jednak dzięki nim można uzyskać wyższy komfort jazdy i lepszą amortyzację. Budowa opon radialnych zmniejsza ryzyko uszkodzeń mechanicznych spowodowanych przedmiotami leżącymi na trasie wózka. 

 

 

Opony pełne, lane ( elastyczne i superelastyczne )

Opony elastyczne są dwuwarstwowe. Są tańsze nisz opony pełne trójwarstwowe, jednak sprawiają, że wózek widłowy może prowadzić się nieco ciężej, niż w przypadku zastosowania opon trójwarstwowych. Częste wstrząsy, jakie spowodowane są użytkowaniem tych opon, mogą wykluczyć przewożenie materiałów, które mogłyby ulec zniszczeniu w transporcie, jak szkło. Opona elastyczna, która szybko się nagrzeje, może ulec zniszczeniu. Czas nagrzewania opony elastycznej w przypadku najzwyklejszych wariantów to 2-4 godziny.

 

Opony superelastyczne są trójwarstwowe. Posiadają trzecią warstwę amortyzującą, co niweluje większość problemów, jak drgania, wstrząsy i przegrzewanie. Ten rodzaj opon zalecany jest w przypadku przemieszczania się po równym terenie.

 

budowa opon superelastycznych do wozka

foto: budowa opony pełnej, superelastycznej do wózka widłowego

 

 

Opony niebrudzące do wózków widłowych. Kiedy stosujemy? 

Specjalnia mieszanka bieżnikowa, z której wyprodukowane są opony niebrudzące, powoduje, że opona nie pozostawia śladów podczas jazdy wózkiem widłowym.

Dzięki nim nawet w przypadku gwałtownego hamowania, czy nieumiejętnego ruszania widlakiem, na powierzchni nie zostaną żadne ślady.

Opony non-marking do wózków widłowych, stosowane są najczęściej w miejscach czystych i równych.

 

W przemysłach chemicznych, spożywczych czy farmaceutycznych ważne jest zachowanie najwyższego poziomu higieny i czystości, nawet w halach magazynowych. Wszystko to sprawia, że w takich miejscach najczęściej wykorzystuje się opony niebrudzące.

 

niebrudzace-opony-do-wozka-widlowego

foto: opony niebrudzące, do wózka widłowego, zakład przetwórstwa spożywczego

 

 

Opony niebrudzące mogą występować w każdej wersji opon. Mogą być to opony pneumatyczne lub superelastyczne, czy z pełnej gumy.

 

 

 

kabat-opona-niebrudzaca

foto: niebrudząca opona Kabat, superelastyczna clean, non-marking

 

 

Spotykane są zarówno w jasnych, jak i ciemnych wersjach kolorystycznych. Opony niebrudzące mogą być wyprodukowane z mieszkni beżowej, szarej lub zielonej. Opony niebrudzące można rozpoznać po oznaczeniu ich hasłem ''clean'' lub "non-marking". Wśród wariantów znajdują się także opony białe i szare. Wybór uzależniony jest od indywidualnych preferencji i producenta opony.

 

foto: opony niebrudzące do wózków widłowych, przykład opon pełnych clean z bieżnikiem i bez 

 

 

 

Dlaczego warto zainwestować w dobre, markowe opony do wózka widłowego?

Stawiając na znane, markowe opony produkowane przez czołowych producentów, jak niemiecki Continental czy polski Kabat, można liczyć nie tylko na dłuższą eksploatację opony, ale także na poprawę jakości poruszania się wózkiem, czy zwiększenie bezpieczeństwa przewożonych towarów.

Zakup tanich opon może wiązać się z koniecznością ich szybkiej wymiany. Wiąże się to z zastosowaniem w tanich oponach, nieskiej jakości mieszanek gumowych.

W takiej sytuacji przedsiębiorca ponosi dodatkowe koszty związane z ich wymianą.

Stawiając na warianty oferowane przez markowych producentów, jak Continental czy Kabat, dokonuje się w pewnym sensie inwestycji, gdyż konieczność wymiany opon w wózku widłowym, następuje znacznie później, niż w przypadku najzwyklejszych wariantów na rynku. 

 

Komentarze

  • --Brak komentarzy--

Dodaj komentarz

Ocena: 0/6 ( 0 głos )

Podobne w: porady techniczne

Jaka jest różnica między oponą radialną a diagonalną do wózka widłowego?

Jaka jest różnica między oponą radialną a diagonalną do wózka widłowego?

    Opony diagonalne a opony radialne do wózków widłowych.   W wózkach widłowych można zastosować dwa rodzaje opon pneumatyczne i superelastyczne.   W ramach opon pneumatycznych użytkownik wózka widłowego może zało…

Linia bezpieczeństwa 60J na oponach do wózków widłowych.

Linia bezpieczeństwa 60J na oponach do wózków widłowych.

    Co to jest linia 60J znajdująca się na oponach do wózków widłowych?     Na oponach do wózków widłowych znajduje się wiele oznaczeń i numerów.   Między innymi na boku opon superelastycznych ( pełnych ) znajduje…

Jakie wybrać opony 250-15 ( 250/70-15 ) do wózków widłowych?

Jakie wybrać opony 250-15 ( 250/70-15 ) do wózków widłowych?

  Rozmiar 250-15 to inaczej 250/70-15.   Jeżeli na wózku widłowym jest felga na której można zamontować opony o rozmiarze 250-15 to użytkownik ma 4 możliwości doboru opon: zamontować oponę pneumatyczną diagonalną w…

Barum - opony do wózków widłowych.

Barum - opony do wózków widłowych.

  Barum - marka opon superelastycznych do wózków widłowych, produkowanych przez firmę Continental.   Firma Continental produkuje opony superelastyczne do wózków widłowych, pod dwiema markimi Continental oraz Barum. M…

Jak odczytać oznaczenia na oponach superelastycznych do wózków widłowych.

Jak odczytać oznaczenia na oponach superelastycznych do wózków widłowych.

  Na oponach superelastycznych ( pełnych ) do wózków widłowych znajduje się wiele oznaczeń.   Większość producentów umieszcza na oponach pełnych informacje jak: markę opony ( np. Barum, Continental, Magnum ) rozmi…

Jak zbudowana jest opona Continental IC40 do wózków widłowych?

Jak zbudowana jest opona Continental IC40 do wózków widłowych?

Firma Continental znajduje się w ścisłej czołówce leaderów na rynku opon do wózków widłowych. Opony Continental do wózków widłowych produkowane są w dwóch fabrykach – w Niemczech w Korbach oraz w Czechach w Otrokovicach…

Jakie wybrać opony 28x9-15, 8.15-15 do wózków widłowych?

Jakie wybrać opony 28x9-15, 8.15-15 do wózków widłowych?

  Kiedy na wózek widłowy, możemy zamontować ogumienie w rozmiarze 8.15-15 ( 28x9-15 / 225/75-15) mamy kilka możliwości wyboru:   Ten rozmiar opony do wózka widłowego, możemy zapisać na kilka sposobów, w zalezności od …

Jak wygląda wymiana, montaż i demontaż opon superelastycznych do wózków?

Jak wygląda wymiana, montaż i demontaż opon superelastycznych do wózków?

  Montaż opon i opasek superelastycznych do wózków widłowych odbywa się na prasach hydraulicznych.       Prasa hydrauliczna stacjonarna, wykorzystywana w serwisach opon i opasek do wózków widłowych.     Po zd…