Jak ocenić zużycie opon do wózków widłowych?

 

Kiedy oponę do wózka widłowego uznaje się za zużytą?

 

Opony do wózków widłowych mają określoną żywotność.

 

W Polsce obowiązują wytyczne dotyczące eksploatacji opon pneumatycznych w pojazdach i określone są przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków  technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 roku, Nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami), które określają wymagania dla opon stosowanych w pojazdach.

 

Przez pojazd rozumie się: 

zgodnie z Ustawą z 20.06.1997 Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 roku, Nr 58, poz.515) pojazdem jest środek transportu przeznaczony do poruszenia się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane.

 

Regulacje prawne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków  technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 roku, Nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami) nie dotyczą  więc  wózków widłowych.

Wózki widłowe podlegają Dozorowi Technicznemu i obowiązkowo muszą być poddawane badaniom przez Inspektorów Urzędu Dozoru technicznego.

 

Podczas badania UDT, inspektorzy sprawdzają m.in. stan ogumienia na wózku widłowym.

 

Jeżeli inspektor Urzędu Dozoru technicznego uzna opony czy opaski na wózku widłowym za zużyte, nie wydaje pozowoleni a na eksploatację wózka.

 

Dla ułatwienia użytkowników opon, producenci opon do wózków widłowych stosują w większości przypadków znaczniki na oponach określające ich maksymalne zużycie.

 

I tak w przypadku opon superelastycznych ( pełnych ) do wózków widłowych na boku opony znajduje się oznaczenie linii bezpieczeństwa 60J.

 

 

Linia 60J oznaczenie zużycia opony superelastycznej.

 

 

 

Na oponach pneumatycznych radialnych niektórzy producenci jak Continental, oznaczają maksymalne dopuszczalne zużycie bieżnika wskaźnikiem zużycia opony TWI

 

 

Wskaźnik zużycia bieżnika TWI opony do wózków widłowych.

 

 

W oponach pneumatycznych diagonalnych najczęściej nie ma takiego oznaczenia. Użytkownik musi wiec sam na podstawie regularnego sprawdzania opon, ustalić czy opona nadaje się do eksploatacji. W momencie zużycie się bieżnika i pojawieniu się widocznych Półczn, jak najszybciej należy wymienić opony na nowe.

 

 

 Inne czynniki wykluczające opony do wózków widłowych z eksploatacji:

- odklejanie czy rozwarstwianie się bieżnika

- uszkodzenia opony na bokach

- wybrzuszenia opony na boku

- widoczność drutówki czy płócien

 

 

Ciśnienie w oponach pneumatycznych do wózków widłowych a zużycie opon:

 

- normalne zużycie opon pneumatycznych na wózku widłowym, to takie, w którym opona zużywa się równomierne na całej szerokości oraz obwodzie bieżnika. 

 

- zużycie środka bieżnika, jest efektem jazdy na oponach ze zbyt dużym ciśnieniem. Szybko ściera się środek, ponieważ tylko ona ma kontakt z podłożem

 

- okrągłe zużycie dotyczy barków opony pneumatycznej zachodzi, gdy wysokość bieżnika na środku jest wyższa, niż na barkach. Ten rodzaj zużycia opony wynika z jazdy na zbyt niskim ciśnieniu. Podczas pracy wózkiem widłowym na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem, ugina się czoło opony a barki zaczynają przejmować obciążenie, co prowadzi do ich szybkiego zużycia.

 

Komentarze

  • Kraksa

    Dzięki, informacja przydatna.

    18-05-2018 11:43:17

Dodaj komentarz

Ocena: 5.33/6 ( 6 głosów )

Podobne w: porady techniczne

Jak dobrać opaski superelastyczne do wózków widłowych?

Jak dobrać opaski superelastyczne do wózków widłowych?

  W wózkach widłowych oprócz opon pneumatycznych i opon superelastycznych stosuje się również opaski superelastyczne ( zwane często bandażami).   Opaski do wózków widłowych: - zapewniają większą nośność przy zastosow…

Wpływ ciśnienia na zużycie opon pneumatycznych w wózkach widłowych.

Wpływ ciśnienia na zużycie opon pneumatycznych w wózkach widłowych.

  Stosowanie ciśnienie w oponach pneumatycznych w wózkach widłowych ma bardzo duży wpływ na ich zużycie:   - normalne zużycie opon pneumatycznych na wózku widłowym, to takie, w którym opona zużywa się równomierne na c…

Jak odczytać oznaczenia na oponach superelastycznych do wózków widłowych.

Jak odczytać oznaczenia na oponach superelastycznych do wózków widłowych.

  Na oponach superelastycznych ( pełnych ) do wózków widłowych znajduje się wiele oznaczeń.   Większość producentów umieszcza na oponach pełnych informacje jak: markę opony ( np. Barum, Continental, Magnum ) rozmi…

Waga opon pneumatycznych i superelastycznych do wózków widłowych.

Waga opon pneumatycznych i superelastycznych do wózków widłowych.

  Waga opon do wózków widłowych.   Waga orientacyjna dla najpopularniejszych rozmiarów opon do wózków widłowych. Waga opon w danym rozmiarze może się różnić, ze względu na różne wysokości bieżników i surowiec.     …

Jak zbudowana jest opona Continental IC40 do wózków widłowych?

Jak zbudowana jest opona Continental IC40 do wózków widłowych?

Firma Continental znajduje się w ścisłej czołówce leaderów na rynku opon do wózków widłowych. Opony Continental do wózków widłowych produkowane są w dwóch fabrykach – w Niemczech w Korbach oraz w Czechach w Otrokovicach…

Jaka jest różnica między oponą radialną a diagonalną do wózka widłowego?

Jaka jest różnica między oponą radialną a diagonalną do wózka widłowego?

    Opony diagonalne a opony radialne do wózków widłowych.   W wózkach widłowych można zastosować dwa rodzaje opon pneumatyczne i superelastyczne.   W ramach opon pneumatycznych użytkownik wózka widłowego może zało…

Jak wygląda wymiana, montaż i demontaż opon superelastycznych do wózków?

Jak wygląda wymiana, montaż i demontaż opon superelastycznych do wózków?

  Montaż opon i opasek superelastycznych do wózków widłowych odbywa się na prasach hydraulicznych.       Prasa hydrauliczna stacjonarna, wykorzystywana w serwisach opon i opasek do wózków widłowych.     Po zd…

Jak wybrać opony superelastyczne, pełne do wózków widłowych?

Jak wybrać opony superelastyczne, pełne do wózków widłowych?

  Opony superelastyczne do wózków widłowych ( nazywane też oponami pełnymi czy oponami lanymi ):   Opony superelastyczne mają konstrukcje pełną. Wykonane są całe z mieszanek na bazie kauczuku.  Mogą być dwuwarstwowe …